Skip to main content
Tenor

Prof. dr. hab. Adam Zdunikowski

Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej wydziału wokalno-aktorskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego kierunku zarządzanie instytucjami kultury. Od 1990 r. solista Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Laureat polskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. W ciągu 30-letniej kariery artystycznej wystąpił na wszystkich scenach operowych i filharmonicznych w Polsce oraz wielu na świecie. W swoim repertuarze posiada około 70 partii operowych i tyleż oratoryjno-kantatowych. Podczas blisko 2000 występów miał zaszczyt śpiewać w towarzystwie czołówki polskiej wokalistyki, najbardziej renomowanych dyrygentów i najlepszych polskich reżyserów. Do niecodziennych osiągnieć artysty należy wykonanie wszystkich dzieł oratoryjnych Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. Od roku 2014 pedagog Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy i Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku. Przewodniczący i członek jury krajowych konkursów wokalnych, a także twórca i dyrektor Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy. Laureat pierwszej edycji nagrody Ministra Kultury i Sztuki „Ad Astra”. W 2011 roku otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” oraz od Prezydenta Krakowa Odznakę „Honoris Gratia”.

Debiutował w 1990 r., w premierze „Małego Kominiarczyka B. Brittena w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. W teatrze tym wzbogacał swój repertuar operowy (obecnie posiada ok. 70 partii operowych) i jest solistą do dnia dzisiejszego.

            W 1991 roku otrzymał ex equo z Piotrem Beczałą wyróżnienie w Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, w Nowym Sączu, w 1992 roku został laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki w Warszawie a w roku 1995 został finalistą Międzynarodowego Konkursu Operowego „Belvedere” w Wiedniu.

W latach 1990 – 1998 podjął współpracę z Operą Kameralną w Warszawie. Od roku 1997 do 2015 roku był solistą Opery Krakowskiej. W roku 1996 współpracował z Hamburską Staatsoper (udział w produkcji „Cosi fan tutte” W.A. Mozarta) i odbył tourne po Japoni. Od 1998 przez kolejnych 6 sezonów artystycznych współpracował z Narodni  Divadlo w Pradze (występował w ”Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego, Czarodziejskim Flecie”, „Cosi fan tutte” W.A. Mozarta, „Sprzedanej Narzeczonej” B. Smetany czy premierze „Castora i Polluxa” J.P. Rameu). Od 2000-go roku dołączył do stałych gości Opery Narodowej w Sofii (Faust w „Fauście Gounoda, Almaviva w „Cyruliku Sewilskim” Rossiniego, Edgar w „Łucji z Lammermoore” Donizettiego).

Adam Zdunikowski posiada również bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy (około 80-ciu tytułów). Fakt ten zawdzięcza współpracy z Filharmoniami na terenie całej Polski jak
i za granicą.

Artysta brał udział w wielu znaczących projektach kulturalnych jak: polska prapremiera opery A. Ponchielliego „I Lituani” pod dyrekcją G. Nowaka, europejska prapremiera „Psalmów Jerozolimskich” Noama Sheriffa pod dyrekcją kompozytora, wykonanie „Stabat Mater” G. Rossiniego pod batutą Nello Santiego, światowa prapremiera „Stabat Mater” G.Stefaniego (dyr. G. Nowak), zakończenie obchodów 25-lecia „Simfonii Varsovii” wykonaniem IX-tej symfonii L. van Beethovena pod dyrekcją J. Semkowa , udział w produkcji  „Strasznego Dworu” St. Moniuszki w Buffalo, uroczyste zakończenie obchodów roku Schubertowskiego wykonaniem „Mszy As-Dur” F. Schuberta pod batutą S. Kohlera, inauguracja sezonu w Filharmonii narodowej „Porami Roku” J. Haydna pod dyrekcją K. Korda, recital pieśni Chopina w Tokio, wykonanie „Siedmiu Bram Jezolimy” K. Pendereckiego w Teatro Real w Madrycie, na targach muzycznych „Midem 2000” oraz podczas Festiwalu Muzyki Europejskie w Pekinie pod batutą kompozytora, udział w koncertach oratorium „Paulus” F. Mendelssohna z Izraelską Orkiestrą Kameralną w Tel Awiwie, występ gościnny w partii Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w Teatrze Bolszoi w Moskwie, prawykonaniu opery Zygmunta Krauzego „Iwona” w Paryżu, prawykonaniu opery „Der Meergeuse” Frantiska Skroupa w Pradze.

Miał zaszczyt śpiewać pod batutami takich znakomitości jak: Lorin Maazel, Noam Sheriff, Jiri Belohlavek, Jonas Kovacs, Kurt Masur, Nello Santi, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Zygmunt Latoszewski, Jan Krenz, Jerzy Satanowski, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Grzegorz Nowak, Kazimierz Kord, Jacek Kaspszyk oraz obok takich osobowości jak: Renato Bruson, Lucia Aliberti, Alan Titus, Soile Isokoski, Alberto Cupido, Siegfried Jerusalem, Joane Altmeier, Evgeni Nesterenko, Andreas Schmidt, Ning Liang, Eva Marton, Sylvia Geszty czy Andrzej Dobber.

Do niecodziennych osiągnięć artysty należy wykonanie wszystkich dzieł oratoryjnych  K. Pendereckiego, pod batutą mistrza.